Skip to main content
Korsholms vallar i vinterskrud

Med AR kommer medeltiden närmare

  • Start Datum: 2025-12-17 22:57

1390-talet i Vasaregionen kan kännas avlägset och vara svårt att visualisera för sitt inre. Men nu ska det visa sig att modern teknologi kan föra oss lite närmare en svunnen tid. Med hjälp av AR-teknologi (augmented reality) som kan utnyttjas av vardagliga smarttelefoner kommer Krytzeborg, eller Korsholms vallar som vi känner det som idag, att få nytt liv i form av 3D objekt som dyker upp på skärmen. Satsningen är ett samarbete mellan Novia och KulturÖsterbotten med musik från musiklinjen vid Yrkesakademin i Jakobstad. Dessutom är tanken att Medeltidsveckan på Gotland ska få ta del av projektet och utveckla sina virtuella motsvarigheter.

Med hjälp av de källor som finns att tillgå som behandlar Korsholm under 1390-talet, tyvärr är de ganska få till antalet, är tanken att få till ett så verklighetstroget koncept som möjligt för att visa hur livet kan ha sett ut i våra trakter på medeltiden. Det känns spännande och lärorikt att få vara med i utvecklingsstadiet av en ny app. 

Det är rätt många människor inblandade i projektet med sina respektive kompetenser och spetskunskap. Själv studerar jag digital humaniora på Uppsala Universitet och i vår är tanken att jag ska ha min magistersexamen i handen. 

Under mina studier har jag utvecklat ett intresse för digitalisering av kulturarv. Därför tyckte jag att det här projektet lät som en ypperlig möjlighet till att få jobba med just det under några veckor. Som praktikant på KulturÖsterbotten har jag fått möjligheten att se en tidig version av appen och har därifrån kunnat spåna på idéer kring flödet och vilka teman som ska visas när. När jag funderade på flödet försökte jag ta inspiration från spel och appar jag känner till och har använt förut och funderat på vad som fungerar. Jag är själv svag för spel som utspelar sig i medeltidsliknande miljöer. Mina favoriter just nu är det gamla klassiska Skyrim men också Kingdom Come: Deliverance som är ett relativt historieefterliknande spel. Dock får man hålla sig måttligt sann till historien när det kommer till utvecklingen av spel och appar eftersom medeltiden till stor del bestod av sjukdom och elände och inte enbart de glorifierade riddarna och slagen. 

I det här projektet har vi valt att fokusera mera på det vardagliga livet, med ett litet spänningsmoment i Vitaliebrödernas ankomst över havet. Små detaljer som huruvida det ska synas fotspår på marken när det är dags att gå vidare till nästa punkt är saker man lägger ner en avsevärd mängd med tankeverksamhet kring. I takt med att varje ”point of interest” har klarnat har jag försökt skapa ett sorts flödesschema för vad som ska hända när i appen. Vad ska synas när, vilka knappar ska synas var, sådana frågor blir aktuella. Jag har även gett förslag på en introduktion till själva appen som ska berätta att det är en interaktiv app som använder sig av telefonens egen GPS och kamera för att visa de olika virtuella byggnaderna och konstruktionerna. 

I skrivande stund har jag precis varit ute och testat appen på vallarna. Det är januari och inte särskilt bra före för att testa en app som kräver att man går runt, men de virtuella objekten syntes på min skärm. Tekniska problem försvårade mitt arbete ute på vallarna men förhoppningsvis ska allt klarna så småningom. 

Det enda negativa med min praktik på KulturÖsterbotten och med den här AR-appen är att den är så kort! En liten del av arbetsprocessen har jag i alla fall fått vara med om. Jag hyser inga tvivel om att det här kommer att bli en mycket intressant app som guidar en igenom ett Korsholm på 1390-talet. 

Faktaruta

  • AR (augmented reality), förstärkt verklighet på svenska, gör att man bl.a. med hjälp av smarttelefonens kamerafunktion och GPS kan se 3D objekt direkt på terrängen.
  • Cirka 12 olika punkter kommer att finnas som vardera visar olika byggnader och konstruktioner, ibland kan man till och med plocka upp föremål.
  • Korta scener kommer att utspela sig vid punkterna för att illustrera det vardagliga livet på platsen.
  • Appen riktas i huvudsak till 12-13 åringar men lämpar sig även för vem som helst som har ett intresse av medeltiden på Korsholm.
  • Projektet är ett samarbete mellan KulturÖsterbotten, Yrkesakademin i Jakobstad, och Novia. 
  • Länk till projektet: Medeltiden 3.0 (kulturosterbotten.fi)

KulturÖsterbotten

  • Träffar: 1419

Heiman på wasa Teaters scen nästa höst

  • Start Datum: 2025-12-17 22:57

Romanen Heiman skriven av teaterchefen och författaren Ann-Luise Bertell kom ut under 2020. Boken har nominerats till Finlandiapriset 2020 och till Runebergspriset 2021. Hösten 2022 blir Heiman till teaterföreställning på Wasa Teaters stora scen. 

Scenversionen av Bertells Heiman behandlar liksom boken teman som ensamhet, rädsla, skuld, föräldralöshet men också kärlek och hur den tar sig uttryck och går i arv mellan generationerna. Heiman ser på Finlands historia genom en familjs ögon. Föreställningen befolkas av Elof och Olga, deras grannar och släktingar, bybor, auktionskunder, kyrkobesökare, soldater och förstås, en hare. Musiken och rörelsen har en viktig plats i scenversionen. Berättelsen är sprungen ur den steniga österbottniska myllan och frågar sig vilket pris man måste betala om man aldrig får vara sig själv. 

Manuset till teaterföreställningen har skrivits av författaren Ann-Luise själv, med Erik Kiviniemi som dramaturg. Bertell står också för regin. 

Heiman berättelsen var från början tänkt att bli en pjäs, så jag är väldigt glad över att jag får sätta upp den här på Wasa Teater. Teater berättas på ett annat sätt än böcker, främst genom repliker och detta förändrar förstås berättelsen. Den måste förkortas och skruvas till. Föreställningen ska också kunna ses av dem som inte läst boken. Men karaktärerna och berättelsen om en familj och deras historia är densamma, berättar Ann-Luise om Heiman.

Musik till föreställningen skapas av Jakobstadssångerskan och musikern Charlotta Kerbs. Scenografin planeras av Peter Ahlqvist och dräkterna av Heidi Wikar.

Skådespelares som medverkar är Johan Aspelin, Jonas Bergqvist, Lina Ekblad, Markus Lytts, Tove Qvickström och Maria Udd. Gästande skådespelare i Heiman är Anders Hassel, Erik Kiviniemi, Susanne Marins m.fl. 

Urpremiär för Heiman blir det 17 september 2022.

Föreställningen textas till finska, engelska och svenska från och med oktober 2022. 

Wasa Teater

  • Träffar: 1245

KulturÖsterbotten uppmärksammar klinkbåtstraditioner

  • Start Datum: 2025-12-17 22:57

KulturÖsterbotten arrangerar en utställning om österbottniska klinkbåtstraditioner i Korsholms vuxeninstituts aula den 13-22.12. Vi har valt tidpunkten för utställningen för att uppmärksamma att Unescos mellanstatliga kommitté just då håller möte i Paris. Ett av de ärenden som kommittén kommer att behandla är om nordiska klinkbåtstraditioner ska tas med på Unescos representativa lista för immateriellt kulturarv. Allt tyder på att så blir fallet, och beslutet kommer den 15–16 december.

Det är första gången som de nordiska länderna gemensamt har nominerat ett kulturuttryck till den representativa listan. Listan visar upp bredden och kreativiteten bland världens levande traditioner, och brukar beskrivas som en motsvarighet till världsarvslistan. För närvarande har Finland med ett kulturuttryck på listan, nämligen bastutraditionen.

Vad är då en klinkbåt? För en österbottnisk betraktare är det egentligen en helt vanlig traditionell träbåt. Klinkbåtar definieras av byggtekniken – relativt tunna bord (brädor) fästs vid en köl som byggts på med stävar. Borden överlappar varandra. De stabiliseras med spanter (ribbor) och fästs med spikar och/eller träpluggar. 

De nordiska klinkbåtstraditionerna är på många sätt allas kulturarv! Längs kusterna är fortfarande stora mängder av klinkbyggda träbåtar i bruk. De används för att ta sig till och från skäristugor och för fiske, segling och rodd. Var och en som håller en klinkbåt i skick eller bara uppskattar den traditionella båtkulturen får nu se sig som delaktig i utnämningen och i att upprätthålla traditionen. Ett fåtal klinkbåtbyggare är verksamma i vår region och varje år arrangeras evenemang som lyfter fram de traditionella båtarna, bland annat Postrodden och Monäsrodden. 

Träbåtarna har haft stor betydelse i alla nordiska länder och de har förenat människorna från kust till kust i generationer. De klinkbyggda båtarna är en central del av det finländska och nordiska kulturarvet och kustkulturen. Alla intresserade inbjuds nu till att engagera sig genom att lyfta fram olika aspekter av klinkbåtstraditioner på det lokala planet. Det gör vi vid KulturÖsterbotten bland annat genom projektet ”Ett lyft för klinkbåtstraditionen i Österbotten”. Det är också genom projektet som vi nu arrangerar utställningen i Smedsby

postrodden 2007 web

Traditionella klinkbåtar vid startskottet för Postrodden i Svedjehamn, Replot skärgård. Foto: Johanna Björkholm

Läs mera:

KulturÖsterbotten informationsskyltar om klinkbåtstraditioner (PDF-fil): https://www.kulturosterbotten.fi/om-kulturoesterbotten/materialbank/klinkbatstraditioner/123-klinkbatstraditioner-i-oesterbotten-kulturoesterbottens-skyltar/file

Om byggande av klinkbåtar på wikin Levande traditioner (Museiverket): https://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi/wiki/Byggande_av_klinkbyggda_tr%C3%A4b%C3%A5tar

Om segling med traditionella klinkbyggda båtar på wikin Levande traditioner (Museiverket):

https://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi/wiki/Segling_med_traditionella_klinkbyggda_b%C3%A5tar

Mera information: projektledare Johanna Björkholm, e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

KulturÖsterbotten

  • Träffar: 1411

Jakobstadsnejden får en Digiboost

  • Start Datum: 2025-12-17 22:57

Digital marknadsföring är under konstant utveckling. Aldrig har det känts mer aktuellt att som företag, ta tag i den digitala marknadsföringen. Pandemin har bidragit till att den digitala marknadsföringen har fått en rejäl utveckling de senaste två åren. Vi har alla börjat leva ett mera digitalt liv, och som företag ligger du nu på efterstjälk om du ännu inte snappat upp hur du ska hantera den digitala plattformen.

Boosting Digimarketing in Jakobstad Region, även kallat Digiboost, är ett projekt som tar fasta på utmaningen med digital marknadsföring hos småföretag i Jakobstadsnejden. Projektet är ett samarbete mellan Yrkeshögskolan Novia och Utvecklingsbolaget Concordia. Tillsammans har man skapat ett projekt som ska hjälpa deltagande företag med utvecklingen av företagets egen digitala marknadsföring. Detta görs genom en kartläggning av företagens behov och utmaningar med digital marknadsföring, och utifrån den analysen skapas kunskaps- och resursverkstäder. Deltagarplatserna fylldes snabbt, vilket tyder på att det finns ett starkt behov av detta projekt.

Projektets längd är ett år och vi startade upp i våras. I september hade vi vår första kunskapsverkstad och deltagarna fick äntligen träffas. Det var verkligen en höjdpunkt att ha alla deltagare och projektpersonal samlade på samma plats. Att få träffas i verkligheten är något som inte tas för givet mera, men nu hade vi som tur möjlighet till det. Ett gäng vars företag befinner sig inom helt olika branscher, men som hittar en gemensam knutpunkt i digital marknadsföring.  Bara en sådan grej ger en boost i sig själv.

Förutom att utvecklas i det digitala är ett annat syfte med projektet att företagen ska hitta nya samarbeten med både andra företag och Novias studeranden. Yrkesbranscherna är många, men förhoppningsvis kan det bidra till lärdom och ett nätverk som stärker verksamheterna framöver. Redan vid första träffen börjades det spånas kring framtida samarbeten bland företagen, vilket visar att Digiboost träffar rätt.

 Till våren kommer Novias studeranden med i projektet. Företagsekonomistuderanden med marknadsföring som inriktning, får då som uppgift att konkret hjälpa företagen vidare i digital marknadsföring. Detta ska förhoppningsvis också leda till framtida samarbeten mellan studeranden och företagen även efter att projektet avslutats.

I skrivande stund har vi haft två kunskapsverkstäder och den tredje förbereds som bäst. Kundsegment och kundpersona var senast som tema och på kommande är innehållsplanering och årsklocka på agendan. Efter kommande kunskapsverkstad följer resursverkstäderna. De inleds efter årsskiftet och då ska studeranden samarbeta med deltagarna. Studeranden får då jobba hands-on med deltagarnas utmaningar inom digital marknadsföring.

Det är en intressant resa för alla inblandade i projektet. Kommer företagen få den kunskap de behöver i digital marknadsföring? Vilka nya samarbeten kommer formas under projektets gång? Vi har ännu en bit kvar tills vi kan luta oss tillbaka och se om allt går enligt projektets plan, men fram tills dess får vi bara njuta av den pågående resan.

Novia

  • Träffar: 1627

Ledare – Kulturen? Teatern? Vad behövs den till? I tider som dessa är det värt att påminna sig.

  • Start Datum: 2025-12-17 22:57


Juho Saari som är expert inom fattigdomsforskning i Finland har sagt att ett civiliserat samhälle har två grundpelare. Den första är att alla människor betraktas som likvärdiga och har samma möjligheter. Den andra pelaren består av att invånarna kan begripa och tolka information och symboler. Eller med andra ord att befolkningen läser, skriver, lär sig, forskar, skapar, uppfinner.

Vi behöver både utveckla vår kognitiva förmåga, men också vår kunskap om oss själva och varandra, vår empatiska förmåga. Detta kan konsten och kulturen hjälpa oss med. Vi behöver båda förmågorna för att kunna tolka symboler. Konstens viktigaste uppgift är att försvara människovärde och demokrati, visa på det i oss människor som vi har gemensamt.

I dagens värld skakar båda grundpelarna. Människovärdet ifrågasätts öppet och många har idag svårt att skilja fakta från propaganda.

Inom Söfuk arbetar vi med båda dessa förmågor, genom utbildningen och kulturen. Vi har en väldigt viktig uppgift.

ledare, Wasa Teater

  • Träffar: 1703