Skip to main content

Projektet Ung i Förening: Prata med varandra om föreningsliv!

  • Start Datum: 2025-12-17 12:58

Det har knappast undgått någon att ett flertal rapporter visar att ungdomar mår allt sämre. Coronapandemin har inte heller gjort situationen bättre. Forskning visar däremot att aktivitet och engagemang inom föreningar förbättrar människors välmående. I Österbotten har vi en fin föreningstradition; föreningarna bidrar till gemenskap och främjar välmående med sin aktiva och mångsidiga verksamhet. Många föreningar upplever dock att medlemsrekryteringen är svår och speciellt ungdomar är utmanande att nå.

Yrkeshögskolorna Novia och Centria driver därför tillsammans projektet “Ung i Förening”, för att öka ungdomars intresse för föreningsaktivitet och sätta föreningar på kartan för 15-25-åringar i Österbotten.

Eftersom en viktig del av projektet handlar om hur föreningar kan nå ut till ungdomar, var det av yttersta vikt att vi inom projektet frågar Österbottens 15-25 åringar hur de vill kommunicera och vill bli kommunicerade med. Vi var intresserade av att höra hur de förhåller sig till sociala medier, till hemsidor, hur de tar reda på information och vilken typ av information de vill ha av föreningar.

Våren 2022 utförde vi därför inom projektets ramar en enkät om ungdomars tankar kring föreningsliv och kommunikation. Enkäten skickades bland annat ut via studiehandledare, ungdomsledare och skolcoacher. Vi fick in 340 svar från ungdomar i 15-25 års åldern från hela Österbotten - och deras svar var glädjande. En majoritet på 57 % av respondenterna är medlemmar i en eller flera föreningar och de flesta respondenter associerar föreningsliv med gemenskap och att det är roligt att vara med.

Det överlägset vanligaste sättet att få information om föreningar visade sig vara via föräldrar, vänner och bekanta. I enkäten kom det också fram att en del av dem som inte är medlemmar i föreningar upplever att de inte blivit uppmuntrade att gå med i en förening. Det är alltså viktigt för föreningars medlemsrekrytering att vi pratar med varandra om föreningsliv. Föreningsliv ger en möjlighet att få umgås med andra, att få vara en del av en gemenskap och att få utöva en hobby, vilka var de tre främsta orsakerna respondenterna angav för medlemskap i föreningar.

I enkäten kom det fram att hemsidan är en viktig informationskanal och Instagram var föga överraskande den mest använda sociala kanalen för att följa föreningar. Under tiden som projektet pågått har vi konstaterat att en uppdaterad hemsida är a och o för en ny medlem. Information om evenemang och verksamhet behövs både på sociala medier och på hemsidan, men på hemsidan vill respondenterna enligt enkäten ha mera substans, mer information om hur man blir medlem, vad får man som medlem och allmän information om föreningen. På sociala medier så som Instagram och Facebook kan föreningen vara mer spontan och visa upp den mera vardagliga bilden från föreningslivet.

Österbottens föreningsliv är unikt – det finns tusentals föreningar bara i Österbotten. Forskning visar att föreningsliv främjar välmående, och i dessa tider då världen är oberäknelig och osäker känns det tryggare än någonsin att vårt rika föreningsliv bidrar positivt till vår vardag.

Du kan följa projektet ung i förening på Facebook.

Ungiförening logo 

UIF 2, bildtext: Azra Arnautovic föreläser under en föreningsverkstad

UIF 3, bildtext: Projektet har ordnat föreningsworkshoppar runtom i Österbotten.

Novia

  • Träffar: 1506

Digivisio 2030 – så mycket mer än digitalisering

  • Start Datum: 2025-12-17 12:58

Digivisio 2030 är ett för alla finländska högskolor gemensamt projekt med det övergripande målet att skapa en framtid för lärande som gynnar både högskolor, de lärande och samhället. Projektet eftersträvar att nivån på den högre utbildningen i Finland höjs och finländarnas sysselsättning förbättras nationellt och internationellt. Ett öppet och etablerat ekosystem skapas för lärande som baserar sig på Digivisios digitala tjänster, högskolornas gemensamma studieutbud och interaktion med företagen och samhället.

Beskriver man Digivisio i siffror handlar det om cirka 300 000 högskolestuderande, 38 finländska högskolor, 27 000 anställda på högskolorna och cirka 320 personer som arbetar direkt i projektet. Tidsperspektivet är 10 år och budget för projektet fram till 2024 är 44 miljoner.

Följaktligen ett stort och omfattande projekt som alla yrkeshögskolor och universitet i Finland i slutet av 2020 gick med i. Att alla nu är med och förbereder sig för att hitta gemensamma sätt att föra fram ett relevant och kvalitativt utbildningsutbud är sannolikt rätt så unikt. Med ett dylikt storprojekt uppstår det många utmaningar men framförallt möjligheter. Frågorna är många om hur, när, varför, vad som görs inom projektet och hur berör det högskolan, personalen och studerande. En av de stora frågorna som berör oss och Digivisio 2030 är hur ser kunskapens värld ut 2030 och hur kan vi förbereda oss för den?

Vem är den lärande?

Lärandemålgruppen för Digivisio 2030 är exceptionellt bred och de tjänster som utvecklas ska i framtiden vara tillgängliga för alla lärande oavsett tidigare kompetens, utbildningsnivå eller livssituation. Den lärandes perspektiv står i centrum av Digivisio -arbetet och de tjänster som implementeras i projektet utvecklas på ett användarorienterat sätt. Ett av Digivisios mål är att göra det möjligt för den lärande att lära sig flexiblare och samla på sig sin kompetens.

Flexibelt lärande

Flexibilitet och fortbildning för kontinuerligt lärande är starkt i fokus. Den lärande erbjuds flexibelt lärande, vilket innebär att tar man tar hänsyn till den lärandes individuella behov, motivation och möjliggör valfrihet. Vägledning och stöd utvecklas så att det passar den lärandes behov och förmågor. Automatisering och AI baserade vägledningstjänster utvecklas för att säkerställa att utbudet motsvarar efterfrågan.

Plattform för flexibelt och kontinuerligt lärande

Ett av de mest konkreta målen med Digivisio är förverkligandet av en gemensam plattform, bricka, för högskolornas utbud för flexibelt och kontinuerligt lärande. Med en gemensam plattform blir det enklare att hitta och anmäla sig till en utbildning som passar den livssituation och de behov den lärande har.

Via plattformen kan vi nå en ännu bredare och mångsidigare grupp av lärande oavsett regionala gränser. Lansering planeras till slutet av 2024 och som första utbud kommer s.k. icke-formellt och informellt studieutbud erbjudas till exempel poddar, mikrokurser, offentliga föreläsningar och webbinarier. Efter det blir det dags för det formella utbildningsutbudet.

Med stöd av data som samlas in via de som nyttjar utbudet på plattformen förväntas högskolorna kunna öka effektiviteten och utveckla ett ännu mångsidigare utbud utgående från identifierat behov.

Högskolesamarbete och pedagogisk utveckling

Digivisio grundar sig på samarbete mellan högskolorna genom delaktighet och dialog. Projektverksamheten är upplagd så att den skall främja ett ökat samarbete mellan högskolorna, möjliggöra framtagande av gemensamma rekommendationer, regler och ett gemensamt tillvägagångssätt.

I projektet ska högskolorna skapa en gemensam vision för den digitala pedagogikens framtid och de spelregler som utvecklingen av digital pedagogik inom högre utbildning bygger på. Den växande betydelsen av digital pedagogik och att stödja välbefinnande i lärandeprocessen kräver också en ny sorts kompetens av lärare, handledare och utbildningsplanerare. Digivisio söker lösningar och verktyg för utveckling och kommer att ordna utbildningar i digital pedagogik för lärare och stödpersonal 2024.

Ett ambitiöst och tidskrävande projekt

Digivisio 2030 är ett omfattande och mångfacetterat utvecklingsprojekt med ambitiösa mål. Det är stundvis utmanande att orientera sig i utvecklingsarbetet, identifiera när, hur och varför vi vid Novia skall vara en del av utvecklingen. Samtidigt ger detta oss möjlighet att vidareutveckla ett kvalitativt och relevant utbildningsutbud till en bredare målgrupp. Vi får möjlighet att ytterligare förtydliga vår profil utifrån våra styrkor och vara med om att säkerställa det svenska utbudet på plattformen.

Novia, ledare

  • Träffar: 1423

Succebok blir succeföreställning

  • Start Datum: 2025-12-17 12:58

Wasa Teater är välkänt för att producera nyskrivna pjäser samt för sina satsningar på teater för bam och unga. År 2023 utgör inget undantag i detta avseende, i år erbjuds ett fantasifullt äventyr som sträcker sig långt över generationsgränsema. Böckema om Patrik, Irene och Pensionärsmakten har varit populära i skolor runt om i Österbotten, och det verkar återspegla sig i intresset för pjäsen. Redan innan premiär är det ont om sittplatser. Författaren Malin Klingenberg berättar att det är något med det gränslösa och roliga i barnböcker, som gjort att hon alltid har dragits till dem, och vetat att hon en dag kommer att skriva en själv.

Historierna om Patrik och Pensionärsmakten föddes i ett samarbete med illustratören Joanna Vikström Eklöf. Enligt Malin går de båda igång på uppfinningar, pensionärer, hämnd och en hjälte som känns vanlig.

Wasa Teaters pjäs, som baserar sig på de tre första böckerna, är dramatiserad av Hanna Åkerfelt och regisserad av Paul Olin. Den som läst böckerna kommer att känna igen historierna, karaktärerna och inte minst datamedikamentatorn.

Fantasifull smällkaramell av färger

Det konstnärliga designteamet bestående av teaterns egen Anna Vesterback samt gästerna Marcus Olson och Maria Antman har låtit kreativiteten blomstra på scen. Teaterns verkstäder har förverkligat de mest fantastiska dräkter, peruker och scenografiska lösningar, som kommer att skapa känslan av teatermagi hos såväl ung som gammal. Också musiken spelar en viktig roll i produktionen, och musikern Ralf Nyqvist medverkar på scen.

– Föreställningen är en viktig berättelse om vänskap och att våga vara sig själv. Och den är som en glädjeexplosion. Vårt designteam och våra skådespelare har verkligen tagit sig an verket med så otroligt mycket fantasi och Dessutom hyllas pensionärerna som kvicktänkta kraftfulla människor och relationen mellan äldre och barn lyfts fram, säger teaterchef Ann-Luise Bertell

Stor efterfrågan bland skolorna

Föreställningen erbjuds för allmänheten både som matineer och kvällsföreställningar under våren. Patrik, Irene och Pensionärsmakten kommer också att spelas för skolelever från hela Österbotten. Redan nu är läget sådant att försäljningsavdelningen har svårt att pussla in alla skolor som är intresserade av att komma.

– Skolornas stora intresse för våra produktioner gör det motiverat för teatern att satsa så stort på vårens familjeföreställningar. Samtidigt är det bra att som förälder minnas att det är en sak att vara på teatern med klassen, och en helt annan upplevelse att gå tillsammans med vårdnadshavarna - eller varför inte mormor eller farfar, säger försäljningschef Simon Ventus

Föreställningen har premiär den 18.3.2023 och spelar fram till den 15.5.2023.

AV: Malin Klingenberg & Joanna Vikström Eklöf DRAMATISERING: Hanna Akerfelt
REGI: Paul Olin SCENOGRAFI: Maria Antman KOSTYM: Marcus Olson
MASK OCH PERUK: Anna Vesterback MUSIK: Ralf Nyqvist
LJUS: Kristoffer Svenn LJUD: Dennis Linden
SKADESPELARE: Johan Aspelin, Jonas Bergqvist, Lina Ekblad, Markus Lytts, Tinja Sabel, Carola Saren, Maria Udd, Susanne Marins och Alexander Holmlund

Wasa Teater

  • Träffar: 984

Patrik, Irene och Pensionärsmakten

  • Start Datum: 2025-12-17 12:58

Historierna om Patrik och Pensionärsmakten föddes på en auktion. Sex böcker och tiotusentals läsare senare, skall serien bli pjäs på Wasa Teater med premiär i mars 2023.

- Jag träffade Joanna (Vikström Eklöf) på en auktion. Då hade jag redan spanat in en del illustrationer som hon gjort, och visste att jag gärna skulle göra något tillsammans med henne, berättar författaren Malin Klingenberg. Malin är en av upphovspersonerna till den populära barnboksserien

Det är något med det gränslösa och roliga i barnböcker, som gjort att Malin alltid har dragits till dem och vetat att hon någon gång kommer att skriva en själv. När hon och Joanna märkte att de båda var intresserade av samarbete, bestämde de sig för att skriva och illustrera en barnbok tillsammans.

- Vi upptäckte att vi båda gick igång på uppfinningar, pensionärer, hämnd och en hjälte som känns vanlig. Hämnd är roligt eftersom det är skönt när det blir rättvist. Läsaren skall få känna sig nöjd i slutet.

Orsaken till att pensionärer har en så stor roll i böckerna och i den kommande pjäsen är enligt Malin dels det att hon själv känt så många inspirerande tanter och dels det att Joanna har erfarenhet av att jobba på åldringshem och har haft möjlighet att inspireras av  deras hjälpmedel och rynkor.

Uppfinningar är frigörande

Både i böckerna och i den kommande pjäsen använder sig såväl skurkarna som hjältarna sig av uppfinningar med fantasifulla namn och funktioner. Vad är det som är så roligt med uppfinningar?

- De är så fantasieggande, speciellt i den här sortens historier. Tänk bara på husvagnen i Kalle Ankas jul, Kalle och Chokladfabriken och förstås James Bonds alla gadgets. En bra uppfinning bjuder dessutom på överraskande sätt att lösa både vanliga och ovanliga problem.

Urpremiär på Wasa Teater i mars

Patrik, Irene och Pensionärsmakten kommer att ha urpremiär den 18.3.2023 på Wasa Teater. Föreställningen, som blir en lycklig färgexplosion där det kreativa produktionsteamet har tagit ut svängarna, spelar dagtid för skolgrupper. Under våren spelas också föreställningar på lördagar samt vardagskvällar för familjer. Eller kanske är det här en föreställning för pensionärer och deras barnbarn?

Wasa Teater

  • Träffar: 668
Maria Nystrand

Nytt år nya möjligheter

  • Start Datum: 2025-12-17 12:58

Ett av mina favorituttryck som jag brukar säga på morgonen då jag kommer till jobbet är ”Ny dag, nya möjligheter!” Det känns bra att börja med den tanken, att dagen är full av nya möjligheter, även om dagen förstås högst troligen också kommer att innehålla en del motgångar och utmaningar. Men, ”think positive” – eller hur?

Nu har vi ett nytt år framför oss, och även om vi tyvärr inte kan säga att vi har allt elände som vi sett under de senaste åren med pandemi, krig och olika kriser bakom oss, så känns det ändå bra att fokusera på tanken att vi har påbörjat ett nytt år - med nya möjligheter!

På tal om de senaste årens utmaningar och elände så dök det ju upp ett relativt nytt fenomen inom kommunikation, plötsligt blev ”fake news”, eller desinformation, något alla blev tvungna att ta ställning till i sin konsumtion av information på olika kanaler och medier. I slutet av 2022 dök det också upp ett verktyg som ännu en gång lyfte upp diskussionerna om källgranskning, kritiskt tänkande och fake news i medierna. Jag tänker förstås på chatbotten ChatGPT, Open AI företagets chatbot som kan producera text, svara på frågor och t.o.m föra diskussioner med användaren genom att använda information från internet. Kruxet är att botten använder endast innehåll producerat fram till år 2021 och att texternas och svarens kvalitet kan vara väldigt ojämn. Man har också diskuterat t.ex. att den kommer att främja fusk i skolan och hindra elever och studerande att utveckla sin egen förmåga till kritiskt tänkande.

Men, nog måste det ju också finnas fördelar med ett sådant här verktyg som snabbt och effektivt dammsuger nätet på information och producerar trovärdiga texter på sekunder? Som så många andra som jobbar med kommunikation och med att producera olika typer av texter ville även jag testa hur ChatGPT kunde hjälpa mig i min vardag (genom att skriva en del av den här ledaren). Så jag frågade chatbotten vad den själv säger om sina fördelar och hur den kan användas på ett vettigt sätt:

”ChatGPT är ett avancerat konversationsverktyg som kan användas för att hjälpa personer i olika yrkesgrupper. Det kan användas för att hjälpa medarbetare att kommunicera med kunder och kollegor, för att förbättra produktiviteten genom att förenkla processer och för att stödja datainsamling. ChatGPT använder artificiell intelligens och maskininlärning för att förstå och automatisera samtal och är enkel att använda. Det kan användas för att hantera kundförfrågningar, hjälpa medarbetare att hitta rätt information och att bistå medarbetare med att fatta informerade beslut. Det kan även användas för att hjälpa medarbetare att hantera komplexa problem, förbättra produktiviteten och förbättra effektiviteten. ChatGPT kan också användas för att automatisera processer och förbättra upplevelsen för kunder och medarbetare. Allt detta gör ChatGPT till ett användbart verktyg för personer i olika yrkesgrupper.”

Ja, så även om chatbotten behöver jobba lite på det svenska språket ännu, så låter det väl ändå som att det finns en hel del fördelar och möjligheter här, eller hur? Den som lär sig att använda det här verktyget smart, med precisa frågor och med viss försiktighet och kritiskt tänkande, tror jag visst kan hitta användningsområden som sparar tid och gör jobbet mer effektivt. Ett nytt verktyg – nya möjligheter. Kanske det!

ledare, Yrkesakademin i Österbotten

  • Träffar: 1600