Skip to main content

Vill du eller ditt daghem höra mera om projektet Resursstarka barn?

  • Start Datum: 2025-12-17 12:27

Resursstarka barn är ett treårigt projekt inom småbarnspedagogiken som drivs av Yrkeshögskolan Novia. Projektet har producerat en mängd material för småbarnspedagogiken bland annat läromedel, broschyrer, färgläggningsbilder, figurer i trä och ett äventyrsspel.

Målet med projektet är att stöda barnets välmående i ett tidigt skede. I läromedlet Resurstarka barn – Stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken definieras en social- och emotionell kompetensprofil, som fungerar som utgångpunkt för projektet

Figur fem läromedlet

Bild (figur 5, s. 30 i läromedlet Resurstarka barn – Stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken).

Inom projektet skapas metoder och material som kan användas inom småbarnspedagogiken och för att stärka samarbetet mellan barnets hem och daghemmet. Syftet med dessa är att stärka barnets sociala och emotionella färdigheter. Djurvännerna Ralle, Valle, Mella och Lilla figurerar som huvudfigurer i alla material. Materialen kan användas med enskilda barn eller i barngruppen.

Besök av projektet

Projektet gör nu besök till daghem som vill bekanta sig med materialet. Under ett tvåtimmars besök fås en presentation av den teoretiska bakgrunden och personalen kan bekanta sig med Resursstarka barn-materialet. Under ett fyratimmars besök ges en fördjupad teoretisk bakgrund, övningar och diskussion och en workshop med Resursstarka barn-materialet.

Projektet har varit verksam i Åboregionen och gör gärna besök runtom i Svenskfinland. Besök i Nyland och Österbotten koordineras gärna så att projektet kan besöka flera daghem på samma resa. Kontakta projektledare Lena Storbacka-Järvinen för mera information. 

Om Resursstarka barn

Resursstarka barn finansieras av Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet sr. I projektet medverkar Pargas stad/småbarnspedagogik och Sateenkaarikoto ry/ Lyckobo daghem i Åbo. Personalen inom samarbetsdaghemmen jobbar aktivt i projektet. Personalen fungerar som expertpanel genom att planera, testa och utvärdera materialet som utvecklas. Studerande vid institutionen för hälsa och välfärd i Yrkeshögskolan Novia medverkar i projektarbetet. Studeranden får utbildning i användningen av materialen och medverkar i testning och utvärdering av materialet.

Du kan bekanta dig med projektet och resultatet på: https://resursstarkabarnprojekt.com/

Video om projektet. AKK-mässan 2022 Utställning: Novia - Projektet Resursstarka barn

Vid frågor om projektet kontakta projektledare Lena Storbacka-Järvinen, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Novia

  • Träffar: 920

Adde Malmberg: En fars är som ett korthus

  • Start Datum: 2025-12-17 12:27

Från och med november är det dags för fars på Wasa Teater. Adde Malmberg ligger bakom både manus och regi, och han utlovar en fars som bjuder på hög igenkänning för det föreningsfyllda Österbotten. 

Farsen Man får väl ställa upp utspelas i en byagård där flera föreningar samsas om utrymmet. Alla är medlemmar i alla föreningar och det fuskas friskt med bidragsansökningar, vilket ställer till det då en kontrollant från Hembygdsföreningarnas Centralorganisation oväntat dyker upp.

— Farser går ut på att en liten lögn måste döljas och det hela växer som en snöboll. En fars är som ett korthus och jag brukar använda mig av legogubbar då jag skriver manus för att hålla reda på var skådespelarna ska befinna sig på scenen, säger Adde Malmberg.

Malmberg skrev ”Man får väl ställa upp” år 2019 och den har spelats på Riksteatern och turnerat i Sverige. Idén till att förlägga handlingen till en byagård kommer från teatern

som består av över 200 lokala teaterföreningar.

— Nästan alla i Sverige och Finland har erfarenheter från föreningslivet och eftersom humor i hög grad bygger på igenkänning så funkar det bra med en föreningsfars.

Vissa namn har ändrats för att låta mer österbottniska, men i övrigt är det en oförändrad fars som har premiär på Wasa Teater den 12 november.

— Vissa ord måste bytas ut för att ni inte använder dem på samma sätt i Finland, till exempel säger ni inte ”kanon” då något är toppen. Skådespelarna kommer att använda

ett mellanting mellan dialekt och standardsvenska för att ge språket en lokal färg.

Malmberg kan se fram emot en finländsk höst. Förutom att regissera farsen på Wasa Teater så kommer han att återvända till Svenska Teatern där han regisserar komedin

”Evigt ung”.

— Jag trivs bra i Finland och jag tycker om finlandssvensk teater. Jag är väldigt förtjust i Humorgruppen KAJ, tyvärr fick jag covid då jag skulle komma och se ”Botnia Paradise” så jag har endast sett en inspelning och det är inte samma sak som att vara på plats i salongen.

Det hör inte till vanligheterna att farser spelas på de stora scenerna, det är främst amatörteaterföreningarna som håller traditionen vid liv.

— Vi lever i en tung tid med krig och pandemi, och för att vi ska orka engagera oss så är det viktigt att vi ibland släpper allvaret och får skratta. Behovet av humor är väldigt stort nu.

Wasa Teater

  • Träffar: 1033

Ett kunduppdrag med hjärta och engagemang

  • Start Datum: 2025-12-17 12:27

Linda Honka och Axel Storbacka studerar visuell framställning på YA i Jakobstad. I vintras avlade de examensdelen ”utövare inom visuell framställning” som till största delen består av att jobba med ett specifikt kunduppdrag. Under examensdelens gång lär man sig att ha kundkontakt, att göra offerter, prisberäkningar, budget och tidtabell etc.

”Tanja Forsblom, Projekt Livs representant, tog kontakt med oss gällande sitt initiativ till en handbok för föräldrar till långtidssjuka barn,” berättar Anna Wallendahl, lärare i visuell framställning. ”Det var ett perfekt projekt för studerandegruppen att jobba med under två månader, och Tanja var en exemplarisk kund, också ur ett pedagogiskt perspektiv. Hon gav oss en väldigt genomarbetad brief,” fortsätter Anna.

Broschyren delas ut till svenskspråkiga par som får beskedet om att deras barn har en långtidssjukdom. Den ger information, stöd, tips och vägledning. Citaten som används är skrivna av föräldrar till långtidssjuka barn och ska ge en känsla av att man inte är ensam i sin situation.

”Med guiden vill vi kunna stödja och hjälpa par just där de befinner sig i sjukdomsprocessen och i parförhållandet. Vi tror det är viktigt för föräldrarna att kunna känna igen sig i en annan förälders tankar och känslor,” säger Tanja Forsblom.

En lärorik process

Axel och Linda berättar hur det gick till då de började jobba med broschyren. ”Vår uppgift var att fotografera och göra layout. Texten fick vi färdigt av kunden. Tanja hade också en ganska färdig idé om vilken känsla broschyren skulle förmedla och hade valt ut en färgskala vi kunde utgå ifrån när det gällde både foton och layout. Vi ville komma åt en välkomnande känsla med varma färger och behagliga bilder,” berättar Axel och Linda.

Hela studerandegruppen jobbade först med att kläcka idéer, planera och bygga upp broschyrkonceptet och den grafiska profilen. När projektet sedan framskred delades de konkreta arbetsuppgifterna ut enligt vad studerande var mest intresserade av att jobba med. Två personer fotograferade, fyra personer jobbade med den grafiska layouten och två personer jobbade med foto- och bildredigering.

Axel jobbade mest med fotografering och fotoredigering och Linda jobbade mest med broschyrens layout. ”Att komma på grunddesignen och hur allt skulle funka tillsammans, tyckte jag var mest utmanande,” säger Linda. ”Det som var mest utmanande var att hinna få allting färdigt i tid. Lite över tidtabellen gick vi nog till sist,” berättar Axel.

Tanja håller med Axel. ”Det som har varit mest utmanande är nog tidsplanen. Jag kunde inte tro att arbetet med texterna skulle ta så lång tid; att välja ut passande citat, att välja bort spalter och att bearbeta texterna. Där har studerandegruppen haft långt tålamod med oss,” säger hon.

På frågan om vad de lärt sig av det här projektet säger Axel och Linda att det överlag har varit väldigt lärorikt. Framförallt insåg de att kommunikation mellan alla som var med i projektet var jätteviktigt för att driva projektet framåt. Det var också viktigt med kontinuerlig kommunikation med kunden och att försöka hålla den tidtabell man slagit fast.

Ett fint samarbete och ett gott slutresultat

Tanja Forsblom var väldigt nöjd med samarbetet med YA:s studerande. ”Det kändes fint att både handledaren och studerandegruppen tog sig an uppgiften på ett så fint och engagerande sätt. Det betydde mycket för mig. De har verkligen arbetat från hjärtat och jag är väldigt tacksam över samarbetet med gruppen och deras handledare,” säger hon.

Hon är också nöjd över slutresultatet. ”Vi ville att broschyren ska förmedla värme, trygghet och hopp. Det tycker jag att studerandegruppen har lyckats väldigt bra med, färgerna och bilderna i guiden är valda med omsorg. De ska verkligen känna sig stolta!” säger hon.

Yrkesakademin i Österbotten

  • Träffar: 1018

Skols (Jotpa) – en ny finansiär

  • Start Datum: 2025-12-17 12:27

Yrkesakademin i Österbotten och andra utbildningsarrangörer har möjlighet att få finansiering från en ny myndighet. Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning är en ny aktör och finansiär. Servicecentret som har den finska förkortningen Jotpa har nu också ett svenskt namn: Skols.

Servicecentret inledde sin verksamhet hösten 2021 för att ge myndigheterna en möjlighet att snabbt och flexibelt finansiera utbildningar och annat stöd som svarar på behov i arbetslivet. Servicecentret är en självständig myndighet som styrs av såväl undervisnings- och kulturministeriet som arbets- och näringsministeriet. Myndigheten verkar som en fristående enhet vid Utbildningsstyrelsen.

Aktuell finansiering från Skols

YA har under våren 2022 varit med i tre ansökningar som beviljats medel från Skols. Två av dessa ansökningar har skett i nätverk med andra utbildningsarrangörer. Det ena nätverket fick resurser för att arrangera kurser och fortbildningar som stöder restaurangbranschen och det andra finansierar kompetenshöjning inom grön omställning och cirkulär ekonomi. Verksamheten är under planering och genomförs år 2023 och 2024, i samarbete med Optima, Axxell, Novia och EFO.

YA har också beviljats egna medel för att arrangera en utbildning riktad till ukrainska flyktingar som har intresse för att studera till omsorgsassistenter och som också behöver studera svenska. Utbildningen arrangeras i jakobstadsregionen med start i början av 2023.

EduNova medverkar för sin del också i en offert som ett större nätverk lämnat in till Skols gällande studieinfo som ska arrangeras på arbetsplatser och riktats speciellt till företagens personal som saknar yrkesutbildning eller högre utbildning. Verksamheten inleds i början av år 2023 om medel beviljas.

Svensk service vid Skols

Skols har omskött den svenska informationen redan från starten och har sedan 1.9. 2022 en person för kompetensutveckling inom det svensk- och tvåspråkiga arbetslivet, specialsakkunniga Mia Ekström. Hennes andra ansvarsområde är utveckling av informations, rådgivnings- och vägledningstjänster (IRV-tjänster) för befolkning i arbetsför ålder. Vi fick möjlighet att ställa frågor till Mia:

Vill du berätta om din bakgrund och hurudan kännedom du har om yrkesutbildning och yrkeshögskoleutbildning?

Jag har jobbat närmare 20 år som studievägledare och specialpedagog vid Yrkeshögskolan Arcada och ocså vid Karriärcenter Arabia. Jag har mycket att sätta mig in i och nätverk att lära känna, det ska bli roligt men också utmanande att jobba med dessa ärenden. En av servicecentrets lagstadgade uppgifter är att utveckla IRV-tjänster för befolkning i arbetsför ålder och vi håller för närvarande på att gestalta vår roll tillsammans med andra aktörer.

Vilka olika typer av information, finansiering och annat stöd kan vi vänta oss från Skols i framtiden?

Gällande information har vi på gång ett pilotprojekt för uppsökande verksamhet som utreder hur personer som endast deltar lite i utbildning kunde utveckla mer sitt kunnande. Det kommer även att komma en uppdatering av utredningen “Valtakunnalliset osaamiskapeikot”. Nästa år kommer vi att ta i bruk en informationstjänst för prognostisering av kompetensbehov.

Gällande finansiering pågår upphandlingar i ”Digital och flerkanalig handel” och kommande upphandlingar under hösten gäller ”Behov av färdigheter som uppkommit genom strukturella förändringar inom energiproduktion (batteriteknologi)”, samt ”Inverkan av situationen i Ukraina (flyktingar som anländer från Ukraina)”.

Pågående statsunderstöd gäller utbildning som förstärker ställningen på arbetsmarknaden inom överutbudsyrken och yrken som genomgår omstrukturering. Kommande statsunderstöd under hösten gäller grön övergång; bland annat maskin-, metall-, logistik- och transportbranschen.

Finns det specialbehov inom det svenskspråkiga och tvåspråkiga arbetslivet som Skols bemöter på något speciellt sätt?

En aktuell utmaning är tillgången på svenskspråkig kompetent personal inom småbarnspedagogik, och behovet av omsorgsassistenter inom äldreomsorg. Fler behov kommer säkerligen att aktualiseras i framtiden. Ansökningar om finansiering för svenskspråkiga projekt har skickats in och stöd har beviljats. De regionala nätverken för Österbottens och Mellersta Österbottens kontinuerliga lärande har varit mycket aktiva. Den svenska enheten för bildningsväsendet inom Regionförvaltningsverket har involverats för kommentarer både gällande beredning och beslut av ansökningar för statsunderstöd.

Har du hälsningar till YA och Novia?

Det lönar sig att regelbundet följa med vår hemsida och våra ansökningsmeddelanden. Uppgifterna och arbetsbilden inom ansvarsområdet för kompetensutveckling inom det svensk- och tvåspråkiga arbetslivet har först nyligen startats och söker sin form. Hör gärna av er direkt till mig med förslag till samarbete, nätverk och annat! Jag ser fram emot ett gott samarbete!

FAKTARUTA:

Skols har som uppgift att:

  • analysera kompetensbehov och arbetskraft inom arbetslivet
  • finansiera utbildning som är riktad till dem som är sysselsatta
  • utveckla informations-, rådgivnings- och vägledningstjänster
  • stödja regionalt och annat samarbete
  • delta i utvecklandet av en digital tjänstehelhet för kontinuerligt lärande

Källa: www.jotpa.fi (inom kort www.skols.fi)

Yrkesakademin i Österbotten

  • Träffar: 1200

Ledare – Världsklass med gemensamma krafter

  • Start Datum: 2025-12-17 12:27

Jag har under hösten fått frågan om det fortfarande känns bra på nya jobbet. Och jo, det känns bra. Jag är fortfarande mycket imponerad över det breda och mångsidiga utbildningsarbete som bedrivs på Yrkesakademin i Österbotten. Jag får dagligen i mitt arbete som rektor möta professionella och engagerade arbetskamrater. Det känns bra!

Efter tre månader har jag så småningom börjat få en bild av vår verksamhet på YA och jag har börjat kunna koppla ihop personer till olika avdelningar och branscher. Men namn och terminologi må ännu få ta sin tid.

Jag har med min nya tjänst också fått ”ärva” skolans vision; utbildning i världsklass. Den har jag tagit till mitt hjärta och det känns rätt och riktigt att sträva framåt och uppåt. Det är dock bra att vara realist och samtidigt inse att ekonomiska realiteter samt reformer ibland sätter käppar i våra hjul. Det behöver inte helt stoppa oss men kan kanske göra oss lite försiktigare.

Vid YA:s fortbildningsdag 14.10.22 fick vi alla på YA ta del av värdefull information som berör de flesta av oss. Dagen avslutades med information om tävlingsverksamhet som ordnas nationellt och internationellt i yrkesskicklighet. Det var Maria Nyberg och Tommy Björklund från vårt campus i Pedersöre som berättade om de förberedelser som görs hos dem med tanke på närvårdare som vill och kan tävla för YA. Dessa förberedelser samt även den dagliga pågående undervisningen har gett goda resultat med fina pallplaceringar för YA genom årens lopp. Detta fina och professionella arbete har fört ut YA i världen för att representera vårt land och även internationellt har YA-tävlande presterat bra. Är inte detta världsklass så säg!

Vid en skolning/föreläsning vars datum och temarubrik jag ej mera kommer ihåg fastnade en lärdom hos mig, som jag tagit med mig i mitt rektorsarbete; sakkunskap och kunnande till all ära, men för att nå resultat i en organisation behövs en gemensam vilja, ett gemensamt mål och gemensamma krafter för att uppnå det målet. Jag är glad över att få vara en del av vår organisation för att tillsammans med alla inom YA jobba för utbildning i världsklass.

ledare, Yrkesakademin i Österbotten

  • Träffar: 1415