Skip to main content

Både natur och människor behöver vårdas för att må bra

  • Start Datum: 2025-12-17 17:32

Leena Rinkineva KantolaUnder de pandemiår som gått är det många som både upptäckt och återupptäckt vilken fin natur vi har i Finland. Folk har vallfärdat till vandringsleder och natursköna platser för att få en avkopplande och stressfri stund ute i naturen. Kanske är det också en och annan som tänkt att vår natur nog är värd att skydda och vårda. För att få veta mer om olika typer av natur som vi behöver ta hand om lite extra och till och med restaurera har vi tagit hjälp av Leena Rinkineva-Kantola vid NTM-centralen.


Människan mår bra av att vara ute i naturen så därför är det människans skyldighet att se till att även naturen mår bra. När vi pratar om områden som behöver vår hjälp, är det frågan om hotade naturtyper som har förändrats på grund av människan eller bristen på skötsel. ”Inom livsmiljöprogrammet HELMI, som påbörjades 2020, riktas åtgärderna mot myrar, skogar, fågelvatten, vårdbiotoper, småvatten och strandmiljöer. Det är de naturtyperna som är mest hotade och som är i störst behov av vård”, säger Rinkineva-Kantola.

Varför behöver vissa områden restaureras?

Enligt en hotbedömning av naturtyper som gjordes i Finland 2018 är cirka hälften (48 %) av landets knappt 400 naturtyper hotade (enligt miljöförvaltningens gemensamma webbtjänst: ymparisto.fi). En del av de värdefulla naturtyperna förmår självständigt åtgärda och återgå till sitt naturliga tillstånd efter människans ingrepp. Trots det finns det många utdikningar av myrar och skogar som inte klarar av att återgå utan kräver restaurering.

”Naturbetesmarker och ängar är vårdbiotoper som behöver kontinuerlig skötsel för att inte växa igen. Fågelvatten som vuxit igen kan inte återgå till det normala utan slåtter och/eller muddring. Småvatten och bäcknatur längs kusten förmår inte heller återhämta sig själva efter människans muddringar eller dikningar”, förklarar Rinkineva-Kantola.

Vad kan då restaureringar rent konkret handla om?

Beroende på naturtyp kan åtgärderna bestå av bland annat att fylla igen diken, gallra träd, hålla djur på bete, slå och avlägsna vattenvegetation, bygga häckningsöar åt fåglar eller återställa fladornas trösklar. 

Restaureringar och naturvårdsåtgärder utförs i hotade livsmiljöer. Speciellt gällande myrar har betydande resultat uppnåtts. Det ambitiösa målet för frivilligt skydd av myrar (5 000 hektar) överskreds under Helmi-programmets första år då man skyddade totalt 5 578 hektar myrar.

Vem gör vad?

Livsmiljöprogrammet HELMI är en historiskt stor satsning på naturskyddet och för år 2020 beviljades programmet en finansiering på 42 miljoner euro. Inom ramen för programmet står staten för kostnaderna för såväl planering som genomförande av åtgärderna. Miljöförvaltningen kan besluta om de själva utför planeringen eller köper in den. ”Det som görs i form av restaurering köps i huvudsak av privata entreprenörer, men en del av åtgärderna kan markägarna själva utföra”, säger Rinkineva-Kantola.

Målet är att förbättra situationen för de förändrade livsmiljöerna så att deras artstruktur kan återgå till den som är typisk för naturtypen. Rinkineva-Kantola definierar en välmående och fungerande natur som en plats där näringshalten i livsmiljön, vattenförhållandena och andra livsmiljöfaktorer fungerar naturenligt och gör det möjligt för arter som är typiska för naturtypen i fråga att existera.

”En utmaning med restaurering av skyddsområden är att det inte alltid är så enkelt att exakt definiera målen med restaureringen och därmed hitta de rätta metoderna för iståndsättningen. Det här gör att man inte nödvändigtvis alltid når målen.”

Finns det jobb inom naturskydd?

Tanken är att Helmi-programmets aktörer och verksamhetsområden ska expandera också utanför skyddsområdena fram till 2030. 

”Ifall livsmiljöprogrammet HELMI godkänns och den finansiering som motsvarar målsättningen godkänns, skulle jag tro att det kommer att finnas en hel del jobb både inom planering och genomförande av restaureringarna”, säger Rinkineva-Kantola.

De studerande som har antagits till YA:s nya grundexamen i natur och miljö kan alltså se fram emot varierande jobbmöjligheter.

Bildtext: ”Fler iståndsättningar och restaureringar och en utvidgning mot fler naturtyper ökar behovet av nya experter. Det här är ett viktigt arbete, som förhoppningsvis intresserar och engagerar så att allt fler specialiserar sig på dem”, säger Leena Rinkineva-Kantola.

VILL DU VARA MED OCH SKAPA  EN VÄLMÅENDE MILJÖ? 

  • YA har startat en ny utbildning i natur och miljö med ett mångsidigt innehåll

Vill du få ett brett kunnande inom natur- och miljöbranschen, kunna identifiera olika arter och deras livsmiljöer och förstå vilken betydelse naturens mångfald har, röra dig ansvarsfullt i terrängen, arbeta på ett hållbart och säkert sätt samt förstå vilken betydelse hållbar utveckling och klimatförändring har? Då är YA:s nya grundexamen (GE) i natur och miljö något för dig.

GE i natur och miljö har funnits redan en tid, men den egentliga planeringen av utbildningen påbörjades då de reviderade examensgrunderna blev klara i slutet av 2020 och marknadsföringen startade i början av år 2021. ”Då var målet minst en handfull studerande för att det skulle gå att ordna utbildningen, men marknadsföringen gav resultat och intresset översteg klart förväntningarna”, säger en nöjd Pernilla Lindholm, utbildningsplanerare.

Utbildningsplanerare Jennifer Ahlbäck tillägger att den här utbildningen är unik såtillvida att den är den första i landet som hålls på svenska. På finskt håll har motsvarande utbildningar funnits många år redan. 

För dig med ett stort intresse för natur och miljö 

Utbildningen är väldigt bred och riktar sig till människor som är intresserade av natur och miljö. Det finns två inriktningar; en för miljö och en för natur.

”Inom miljö kan man bli miljöskötare eller miljövårdare, medan de som skaffar kompetens inom natur kan bli naturinstruktörer eller framställare av naturprodukter”, berättar Lindholm.

En grundexamen i natur och miljö ger olika jobbmöjligheter beroende på vilken inriktning man väljer. ”En miljövårdare kan jobba med planering, skötsel och restaurering av olika miljöer. Miljöskötare sysslar främst med avfallshantering, rådgivning, återvinning och cirkulär ekonomi. Framställare av naturprodukter kan söka jobb hos företag som tillverkar naturprodukter eller själva bli företagare. De flesta naturinstruktörer blir företagare, men de kan även bli anställda som guider”, säger Ahlbäck. 

Studier som ger breda kunskaper 

Naturen har fått ett uppsving under coronapandemin och allt fler har begett sig ut i naturen, samtidigt som intresset för miljö, naturliga närproducerade produkter och självhushållning har ökat. Därför behöver vi en välmående och fungerande natur. Jennifer Ahlbäck beskriver idealet som ett ekosystem där människan inte behöver ingripa. Målet bör vara att människan ska kunna nyttja naturresurser på ett för miljön skonsamt och hållbart sätt. ”Som skogsmänniska tycker jag att skogsbruksmässiga och så kallade gröna värden ska kunna gå sida vid sida. De ska inte behöva utesluta varandra”, tillägger Pernilla Lindholm. 

Grundexamen i natur och miljö ger eleverna fakta, kunskap och verktyg för att kunna ta rätt beslut i olika miljösammanhang. ”Det här är en väldigt bred utbildning så de som tar examen kommer att få färdigheter som ger möjlighet att skapa en välmående och hållbar miljö”, avslutar Ahlbäck.

Yrkesakademin i Österbotten

  • Träffar: 2273

Mia-Irene skapade en miljö med djup, nivåer och värme till botnia paradise

  • Start Datum: 2025-12-17 17:32

De flesta av oss har någon gång befunnit sig ombord på en färja på Östersjön. Vi har gått i de smala korridorerna till hytten, känt den gamla heltäckningsmattan klistra fast i skorna och möjligtvis dansat loss i baren inpå småtimmarna i skenet av neonljus. Mitt starkaste minne från färjan över till Sverige är från när jag var 7 år gammal. 

Scenografi skisser på Botnia Paradise föreställningen

Jag köpte min allra första cd-skiva i taxfreen, soundtracket till Titanic. Jag minns att jag var överlycklig över mitt inköp, och poserade stolt med cd-skivan i hand, när mamma och pappa förevigade ögonblicket genom att ta bild på mig och min syster i hytten. Nu i vuxen ålder är Titanic det sista jag vill tänka på när jag åker båt.

När jag fick chansen att planera scenografin för en musikal som utspelar sig på en färja tvekade jag inte en sekund. Att den dessutom är skriven av Humorgruppen KAJ, och ska spelas på Wasa Teater gjorde beslutet ännu lättare. Vilken given succé, och en utmaning för mig, som tidigare mest jobbat inom filmbranschen.

När jag tog fram konceptet till scenografin för Botnia Paradise ville jag ta fasta på de typiska elementen som färjorna har, som vi alla är så bekanta med. Jag ville skapa en miljö med mycket djup, olika nivåer och en varm känsla, där koreografin kan dra nytta av elementen som finns på scenen. En stark känsla jag själv haft när jag befunnit mig ombord på en färja, är överflödet av utbudet i både aktiviteter och produkter. Den här känslan har jag velat skapa också i scenografin till Botnia Paradise, och därför har vi inte sparat på krutet.

Båten är daterad till 1972, vilket präglar stilen i scenografin, både i material och form. Vi har använt oss av mycket träytor, detaljer i mässing och en färgskala i blått, grönt och gult. Tillsammans med kostymören Linn har vi försökt skapa en egen värld på båten, där färg och form matchar varandra till max; en uppskruvad realism. Samma mönster som finns på heltäckningsmattan, återkommer både i gardinerna i hytten, och i Trubadurens skjorta.

En av de stora utmaningarna med att planera scenografin var att få plats med vår orkester på scenen. Vi visste redan från början att vi ville ha orkestern synlig, eftersom bandet är en så viktig del i en musikal. Efter en hel del skisser och diskussioner med ljus, ljud och teknik, ritade jag ett stort fönsterparti, vilket är scenografins största element. Förutom att fönsterpartiet symboliserar fören på båten, ger den insyn till orkester. Genom belysning på materialet i fönsterrutorna kan vi reglera orkesterns synlighet. Nu är orkestern en del av scenografin. Jag har njutit av att se scenografin komma till liv, och se hur dekoren samspelar med berättelsen, karaktärerna och koreografin. 

VÅRENS BIILJETTER UTE NU!

Den 15 oktober släpptes vårens biljetter till försäljning för Botnia Paradise. Nu finns det gott om platser att boka mellan januari och maj 2022, men vänta inte för länge! Köp dina egna på https://www.wasateater.fi/feature/botnia-paradise/.

Jag hoppas att den visuella planeringen ska bidra med rätt känsla till musikalen, men också väcka känslor och minnen, lika starka som jag själv haft, när jag tänkt tillbaka på mina resor med färjorna över Östersjön.

Wasa Teater

  • Träffar: 1391

Nya möjligheter för kulturen med digitala lösningar

  • Start Datum: 2025-12-17 17:32

Projektet Kulturresiliens i ”det nya normala ”vill hjälpa kulturarbetare och föreningar att hitta verktyg för att erbjuda högkvalitativa digitala kulturupplevelser.

Det har knappast undgått någon att en av de hårdast drabbade branscherna under covid 19-pandemin är kulturbranschen. Såväl på KulturÖsterbotten vid Söfuk som vid Yrkeshögskolan Novias FUI-verksamhet funderades det på förutsättningarna att verka som kulturarbetare och -aktörer under och efter pandemin. När möjligheten gavs att söka pengar via Österbottens förbund för stödjande av hållbar tillväxt och livskraft i regionerna (s.k. AKKE-finansiering) lämnade båda organisationerna (ovetande om varandra) in nästan identiska projektplaner, med syfte att stöda kulturaktörerna och ge dem nya färdigheter i produktionen av digitala kulturtjänster. Österbottens förbund föreslog då att vi skulle slå ihop våra påsar och de kom därefter in som finansiär för projektet Kulturresiliens i ”det nya normala” som såg dagens ljus på våren 2021!

Inom projektet erbjuder vi en bred palett av fortbildningar och workshoppar till kulturarbetare och -aktörer. Fortbildningarna fokuserar på såväl teknisk kompetenshöjning som innehåll, publikarbete och kommunikation – allt inom ramen för det digitala förmedlandet. Även om vår främsta målgrupp är personer som arbetar med kultur professionellt eller genom en förening, är många av fortbildningarna intressanta också för en bredare målgrupp. 

Under hösten 2021 kommer projektet bland annat erbjuda en inspirationslördag den 13 november, med fokus på digitala program på museer och i utställningar. Vi kommer också att ordna två workshoppar med Sebastian Widjeskog från Nordic School of Entrepreneurship om hur du kan skapa inkomster via digitala produktioner. Nina Dahl-Tallgren, teaterpedagog på Wasa Teater kommer att hålla en föreläsningsserie kring publikarbete i en digital kontext. Vinterns och vårens program är ännu under planering.

Projektet pågår under tiden 1.4.2021-31.3.2022 och finansieras med anslag för stödjande av hållbar tillväxt och livskraft i regionerna (AKKE) av Österbottens förbund. 

Projektet genomförs i samarbete mellan Yrkeshögskolan Novia och KulturÖsterbotten. Vill du veta mer om projektet och våra workshoppar och fortbildningar kan du följa oss på Facebook https://www.facebook.com/kulturresiliens eller besöka vår webbsida https://www.kulturosterbotten.fi/vara-projekt/kulturresiliens

Kulturresiliens alla logon

Novia

  • Träffar: 1461

Möjlighet till distansarbete skapar en attraktiv arbetsmiljö

  • Start Datum: 2025-12-17 17:32

Långsiktiga och effektiva distanslösningar behövs i dagens samhälle.

När coronapandemin slog till våren 2020 var många företag tvungna att på kort varsel erbjuda sina anställda distansmöjligheter. I praktiken betydde det här ofta att verksamheten flyttades online, utan planering och anpassade lösningar. När distansarbete nu ser ut att bli ett permanent inslag i många verksamheter är det viktigt att utvärdera hur det fungerar och skapa långsiktiga och strukturerade lösningar. 

Inom projektet Hållbart distansarbete kartlägger man hur distansarbetet fungerar idag, för att sedan analysera möjligheter för systematisk utveckling. I samarbete med pilotföretag samskapas en utvecklingsprocess som efter projektslut fritt kan användas av företag som vill skräddarsy och bygga upp effektiva, strukturerade och långsiktiga möjligheter för arbete på distans. 

I projektet vill man även stöda landsbygden att medvetet arbeta för en levande landsbygd genom att främja distansarbete. Tillsammans med pilotkommuner och deras företag och föreningar samskapas en modell för hur kommuner kan möjliggöra distanslösningar för sina invånare. Detta sker bland annat genom att stöda hubverksamheter, vilka skapar attraktiva arbetsmiljöer på landsbygden som kan användas i marknadsföringen till potentiella nya invånare.  

I projektets första skede görs intervjuer med företagsrådgivare och företag inom olika branscher, för att få en bild av attityderna kring distansarbete. Vad fungerar och vad kunde förbättras? Hur ser framtidens arbetsplats ut? Genom tätt samarbete med målgruppen säkerställs att projektaktiviteterna och de kommande resultaten leder till praktisk nytta.

Hållbart distansarbete - Kestävä etätyö

Projekttid: 1.8.2021-31.12.2022

Genomförare: Centria-ammattikorkeakoulu (huvudgenomförare) och Yrkeshögskolan Novia (delgenomförare)

Projektområde: Österbotten och Mellersta Österbotten

Finansiärer: Europeiska landsbygdsfonden genom NTM-centralen i Österbotten, Svenska kulturfonden, Keskitien säätiö

Kontakt: Projektledare Pernilla Howard, +358 40 808 6649Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

logotyper Hållbart distansarbete Kestävä etätyö

Novia

  • Träffar: 1506

Nyfiken på vitaliebröderna?

  • Start Datum: 2025-12-17 17:32

Vitaliebröderna, kaparna som härjade på Östersjön under 1300- och 1400-talen, seglade också i österbottniska vatten. Under några år på 1390-talet härskade de på Korsholms slott, dagens Korsholms vallar. Faktum är att vitaliebrödernas ”slott” drygt 100 år senare omvandlades till kungsgård och mönsterjordbruk – som i sin tur utgjort grunden för den lantbruksutbildning i Gamla Vasa som idag ingår i Yrkesakademin.

Vitaliebröderna är mytomspunna, men vi vet egentligen väldigt lite om dem. Arkivkällorna är få, särskilt rörande vitaliebröderna kring Bottenviken.

KulturÖsterbotten/projekt Medeltiden 3.0. och Medeltidsveckan på Gotland bjuder in till webinarium om dessa ”sjörövare” torsdagen den 25 november kl. 14-17.  Som föreläsare medverkar doktorand Martin Pettersson från Helsingfors universitet som berättar om vitaliebröderna i arkivkällor, amatörarkeolog Mikael Lindholm från Umeå som berättar om vitalianerborgen Styresholm i Ångermanland och arkeolog Johanna Olsson från Uppsala universitet som berättar om piratismen som fenomen.

Det kostar inget att delta. Anmälan till projektledare Heidi Hummelstedt senast den 23 november på e-postadressen Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Anslutningslänk sänds dagen innan till alla förhandsanmälda. Webinariet bandas inom ramen för projekt Boden, så föredragen finns tillgängliga också efteråt.

Välkommen med!

KulturÖsterbotten

  • Träffar: 1612